پاورپوینت ابنیه تاریخی ایران

پاورپوینت معماری یخچال ها در ایران

پاورپوینت معماری یخچال ها در ایران به همراه پلان ها و تصاویر

کد محصول : A1

یخچال، گونه‌ای ساختمان است که در معماری قدیم ایران برای تولید و نگه‌داری یخ ساخته می‌شد. معمولاً هر یخ‌چال دارای یک استخر و یک دیوار بلند (بنام حصار) و یک مخزن گنبددار بود. حصار طوری ساخته می‌شد که تمام روز سایه آن بر استخر می‌افتاد و از گرم شدن آب استخر جلوگیری می‌کرد. یخی را که در زمستان در استخر یخ‌چال درست می‌شد می‌شکستند و در خزانه انبار می‌کردند و در فصل گرما آن را به کار می‌بردند.

همانگونه که آب انبار، انباری جهت ذخیره آب بوده، یخچال نیز چاله‌ای برای نگهداری و حفظ یخ بوده است. یخ در چله زمستان و در طی ماههای سرد سال تهیه می‌شده و در طی فصول گرم، یخ ذخیره شده تا شروع زمستان سال بعد مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
با توجه به اینکه بخش اعظم ایران در منطقه گرم و خشک واقع شده و تابستانها در کشور ما نسبتاً طولانی و درجه حرارت در طی این فصل در اغلب اوقات بیش از حد تحمل است، لذا نوشیدن آب سرد و یا افشره خنک و بستنی در این فصل می‌تواند بسیار گوارا و مطبوع باشد. همچنین سالم نگهداشتن گوشت، لبنیات و سایر مواد غذائی نیز استفاده از یخ را در تابستان ضروری می‌سازد.
در اینجاست که می‌بینیم معماری زیست اقلیمی ایران پاسخگوی احتیاجات و ملزومات زندگی انسان می‌شود به نحوی که در حرارت چهل درجه کرمان و یا شیراز و بسیاری از شهرهای ایران، آب خنک برای اهالی همیشه فراهم بوده است. باید گفت که کاربرد معماری اقلیمی و نحوه استفاده از اقلیم و معماری در جهت تأمین شرایط آسان انسان در طی فصول مختلف سال و در مناطق متفاوت آب و هوائی در جای جای قلمرو معماری گذشته ما ثبت شده است.

«سَموئل متیوس» (1) از سردبیران مجله معروف و معتبر «جغرافیای ملی» (2) در این مجله می‌نویسد «چینی‌ها از هزار سال قبل از میلاد مسیح، یخ را انبار می‌کردند. یونانیها و رومیان باستان شراب خود را با برفی که در چاله‌هایی که با کاه پوشیده شده بود، خنک می‌کردند، اگرچه «هیپوکریتس» (3) (پزشک یونانی در قرن چهارم و پنجم قبل از میلاد مسیح) عقیده داشت که آشامیدن از یخ برای سلامت انسان مفید نیست. برای افراد اشرافی در قرن 18 اروپا، داشتن یخ در تابستان یک امر دلپذیر و استثنائی بود. ولی یکی از سیاحان می‌نویسد که نحوه حفظ یخ در ایران آنقدر پیشرفته است که حتی فقیرترین افراد نیز می‌توانند یخ داشته باشند.

————————————————————————————————————————————————————————————————————

مشخصات محصول:

  • نام محصول: پاورپوینت معماری یخچال ها در ایران
  • قیمت محصول: 10 هزار تومان
  • فرمت فایل: پاورپوینت 
  • تعداد صفحات: 26
  • حجم فایل: 2مگابایت
قیمت قبل از تخفیف 1,200,000 ریال

نحوه خرید :

 ۱- کلیک روی دکمه خرید و پرداخت ۲- ثبت ایمیل و مشخصات ۳- پرداخت مبلغ با کلیه کارتهای بانکی ۴-  نمایش لینک دانلود فایل  و ارسال یک نسخه به ایمیل شما

دوستان عزیز در صورت هرگونه مشکل در خرید یا دانلود فایل و همچنین سوال در مورد محصول لطفا با شماره ۰۹۱۰۰۸۹۴۹۰۶ از طریق تلفن و تلگرام باما در ارتباط باشید.

معماری قدیم ایران، یخچال، معماری تاریخی ایران، ابنیه تاریخی ایران، معماری ایران، معماری اسلامی، پاورپوینت معماری یخچال ها در ایران، تحلیل و بررسی معماری یخچال ها در ایران، معماری زیست اقلیمی ایران، معماری اقلیمی، پاورپوینت معماری یخچال ها در ایران، دانلود پاورپوینت معماری یخچال ها در ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن